2020.09.25

Karanténból a nyeregbe

Várhatóan nő az igény a kerékpárokra köthető biztosításokra.

A felnőttlakosság ötöde fedezte fel magának a kerékpározás előnyeit a koronavírus első, tavaszi hulláma idején. A honi „biciklihelyzet” feltérképezését segíti a Groupama Biztosító legfrissebb reprezentatív felmérése, melyből az is kiderül, hogy bár félelem vagy szükség szülte a használatot, sokan rajta maradnak továbbra is a „szeren”. Az ország lakosságának egyötöde határozottan azt állítja, hogy a koronavírus tavaszi hullámának időszaka alatt többet kerékpározott, mint korábban, és a tavasszal kerékpárra „átnyergelt” felnőttek 80 százaléka azt tervezi, hogy a jövőben is többet használja majd ezt a közlekedési eszközt. Főleg sportolásra, kikapcsolódásra, illetve munkába járásra.

Lehet újrakezdeni
Sokan most határozták el azt is, hogy egy új kétkerekűt vásárolnak, vagy rendbe hozatják a meglévőt: minden harmadik kerékpárosnál felmerült, hogy a következő időszakban beruház egy új biciklibe, és sokan tervezték, hogy a meglévő járművüket felújítják.

A nagy visszatérő
Ilona „nagy visszatérőnek” számít, míg korábban alakja megőrzéséhez vette igénybe a kétkerekűt, legújabban a társaság kedvéért és az egészség megőrzése céljából vásárolt új bringát. – Igaz, hogy sokkal többet is tud, nem olyan falusi bike, mint az előző volt, de nem ez a lényeg, hanem hogy kiadós túrákat is tudok vele tenni gond nélkül a barátaimmal – fogalmazza meg. A biztonságra is ügyel, a hétvégén regisztráltatta járművét a 20. Bükki Kerékpáros Teljesítménytúra alkalmából tartott helyszíni lehetőséget kihasználva.
Bizonyos értelemben Dávid is újrakezdőnek számít, ám ő egyenesen műfajt váltott: elektromos kerékpárra nyergelt át. Érték ugyan pikírt megjegyzések, melyek az ereje elfogyására igyekeztek célozni, de egyáltalán nem törődik ezekkel. – Valójában az új járgányt is maxon használom, csak így sokkal nagyobb távokat tudok megtenni és olyan helyekre felmászni, ahová eddig csak a bringát tolva sikerült – összegzi az előnyöket. Kirándulni persze „e-nélküli” partnerekkel is nyugodtan tud, legföljebb kicsit visszafogja magát. Tekintettel arra, hogy a másfél milliót üti a bringa ára, természetesen biztosítással is rendelkezik.

Biztosítva
A több kerékpározás közvetlenül hozzájárul az értékesebb kerékpárok elterjedéséhez, illetve a meglévők is felértékelődnek a tulajdonosaik szemében – mutat rá az idézett felmérés. Az előrejelzések alapján várhatóan nő az igény a kerékpárokra köthető biztosítások iránt, az újdonsült kerékpárosok 15 százaléka gondolkozik ugyanis a közeljövőben egy speciálisan erre a közlekedési eszközre vonatkozó biztosítás megkötésén.

Biztosítási védelem kialakítása több módon is megvalósítható, például a lakásbiztosítás kiterjeszthető kerékpárra és kerékpárosra vonatkozó védelemmel is. Az alapcsomaghoz tartozó baleset-biztosítás mellett választhatóak olyan kiegészítő biztosítások is, melyek például segítséget nyújtanak, ha a kerékpár baleset következtében megsérül, de van megoldás az autóról történő lopásra is. Aki sokat bringázik, feltétlenül érdemes magánemberi és hobbisportolói felelősségbiztosítást is kötnie.

Forrás: boon.hu

CLB TIPP: Lakásbiztosításnak évfordulójakor ne felejtse el a kerékpár kiegészítő biztosítást sem! Kalkulálja ki weboldalukon az Ön számára ideális ajánlatot: Lakásbiztosítás ajánlatok >>

Biztosítás fajta: 

  • Lakásbiztosítás
Húzós időszak vár a magyar családiház-tulajokra: keményen fizethet, akinek ilyen tető van a feje fölött
2024 május 08.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Húzós időszak vár a magyar családiház-tulajokra: keményen fizethet, akinek ilyen tető van a feje fölött

Május 1-jével veszi kezdetét a hazai viharszezon, az év azon szakasza, amelyben a legnagyobb eséllyel fordulnak elő különösen heves viharok. Az augusztus 31-ig tartó időszakban évente sok tízezer, egy-egy különösen viharos évben akár a 100 ezret is meghaladó számú viharkár keletkezik a hazai biztosítók adatai alapján. Az alábbiakban bemutatjuk, melyek voltak az elmúlt évek legsúlyosabb viharidőszakai, melyek a leggyakoribb és a legdrágább viharkárok, valamint kitérünk arra is, hogy mit tehetünk ezek megelőzése érdekében.

Bár az utóbbi években a tavaszi és az őszi időszakban is akadt példa erőteljesebb viharokra, a biztosítási szakma mégis a május 1. és augusztus 31. közötti időszakot nevezi viharidőszaknak, amit a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) 2010 óta egységes metodika szerint monitoroz is. Természetesen a szövetség jó okkal fordít fokozott figyelmet éppen erre az időszakra, hiszen a kérdéses négy hónapban évről évre több tízezerre rúg a regisztrált viharkárok száma, amik összességében több milliárd forintos kárkifizetéseket vonnak maguk után.

A kárkifizetések szempontjából különösen súlyos volt a tavalyi év, amikor is évtizedes rekordot döntöttek meg a viharszezon kárkifizetései – a Mabisz adatai alapján 2023-ban a társaságok közel másfélszer annyi pénzt fizettek ki, mint a korábbi csúcstartó 2021-es évben. Ez számszerűsítve közel 110 ezer bejelentést és több mint 13 milliárd forintot jelentett.

A viharárok szempontjából tehát azt mondhatjuk, kritikus hónapok elé nézünk.

A korábbi évek tapasztalatai

A viharkárok jelentette probléma mértékének feltérképezéséhez megkerestük a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságát, árulják el, melyek voltak az elmúlt évtized legsúlyosabb viharai, illetve melyek a kérdéses időszak legjellemzőbb káreseményei. Az előbbi kérdés megválaszolásának egyik módja, ha megnézzük, hogy melyek voltak a legtöbb tűzoltói beavatkozást igénylő viharok az elmúlt évtized során. Nos, a katasztrófavédelem adatai szerint ebből kettő is 2023-ban volt:

1. 2023. 08. 04-06. között egymás után több vihar is átvonult az országon. Az augusztus 5-i szombati vihar Budapestet érintette a leginkább. Ez volt az elmúlt tíz év legtöbb tűzoltói beavatkozást igénylő vihara. Összesen 5 868 tűzoltói beavatkozásra volt szükség. 4 493 esetben kidőlt fák, letört ágak miatt hívták a tűzoltókat. 843 esetben víz alá került pincékhez, alagsorokhoz, 195 alkalommal magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt, 271 esetben épületkárokhoz, 66 alkalommal pedig vízben elakadt járművekhez riasztották a tűzoltókat.

2. 2023. 02. 04-én erős széllel járó vihar miatt 2 930 tűzoltói beavatkozásra volt szükség. 2 276 esetben kidőlt fák, letört ágak, 533 esetben épületkárok miatt, 120 esetben pedig magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt hívták a tűzoltókat. Összesen 561 épületben keletkezett kár.

3. A 2017.10. 29-i, több megyét és a fővárost érintő vihart követően összesen 2 808 tűzoltói beavatkozásra volt szükség. 2 490 esetben kidőlt fák és letört ágak miatt, 91 esetben sérült, meglazult, magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt, 224 alkalommal épületkárok és 3 esetben elakadt, árokba csúszott járművek miatt riasztották a tűzoltókat. Összesen 250 épületben keletkezett kár.

4. A 2014. 05. 14-15-i vihar miatt 2 255 alkalommal avatkoztak be a tűzoltóegységek. 1 851 esetben kidőlt fák és letört ágak miatt, 53 esetben nagy mennyiségben felgyülemlett víz, 95 esetben sérült, meglazult, magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt, 244 alkalommal épületkárok és 12 esetben elakadt, árokba csúszott járművek miatt riasztották a tűzoltókat. Összesen 307 épületben keletkezett kár. A vihart követően a Hernádon árhullám vonult le.

5. A 2022. 01. 30-i vihar miatt 2 088 tűzoltói beavatkozásra volt szükség. 1 322 esetben kidőlt fák és letört ágak miatt, 344 esetben sérült, meglazult, magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt, 420 alkalommal épületkárok és két esetben elakadt, árokba csúszott járművek miatt riasztották a tűzoltókat. Összesen 420 épületben keletkezett kár.

6. A 2020. 02. 04-i vihart követően 2 072 alkalommal avatkoztak be a tűzoltók. 1 471 esetben kidőlt fák és letört ágak miatt, 168 esetben sérült, meglazult, magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt, 428 alkalommal épületkárok és két esetben elakadt, árokba csúszott járművek miatt riasztották a tűzoltókat. Összesen 428 épületben keletkezett kár.

7. A 2021. 08. 01-i vihar miatt 1 911 tűzoltói beavatkozásra volt szükség. 1 678 esetben kidőlt fák és letört ágak miatt, 4 esetben nagy mennyiségben felgyülemlett víz, 73 esetben sérült, meglazult magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt, 155 alkalommal épületkárok és egy elakadt jármű miatt riasztották a tűzoltókat. Összesen 187 épületben keletkezett kár.

8. A 2015. 07. 08-i vihar miatt 1 881 tűzoltói beavatkozásra volt szükség. 1 539 esetben kidőlt fák és letört ágak miatt, 31 esetben nagy mennyiségben felgyülemlett víz, 73 esetben sérült, meglazult, magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt, 223 alkalommal épületkárok és 15 esetben elakadt, árokba csúszott járművek miatt riasztották a tűzoltókat. Összesen 322 épületben keletkezett kár.

9. A 2019. 06. 27-i vihar miatt 1 665 tűzoltói beavatkozásra volt szükség. 685 esetben kidőlt fák és letört ágak miatt, egy esetben nagy mennyiségben felgyülemlett víz, 192 esetben sérült, meglazult magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt, 787 alkalommal épületkárok miatt riasztották a tűzoltókat. Összesen 1 039 épületben keletkezett kár.

10. A 2018. 06. 08-i vihar miatt 1 600 tűzoltói beavatkozásra volt szükség. 1 136 esetben kidőlt fák és letört ágak miatt, 348 esetben nagy mennyiségben felgyülemlett víz, 14 esetben sérült, meglazult, magasból veszélyesen lógó tárgyak miatt, 98 alkalommal épületkárok és 4 esetben elakadt, árokba csúszott járművek miatt riasztották a tűzoltókat. Összesen 118 épületben keletkezett kár.

A viharok súlyosságát az is jól jelzi, hogy egy-egy ilyen eseményt követően a károk felszámolása a katasztrófavédelem tájékoztatása szerint napokat, akár egy hetet is igénybe vett. A viharok nyomán a legtöbb tűzoltói beavatkozásra kidőlt fák, sérült épületek és víz alá került pincék miatt van szükség.

A fenti felsorolásból egyébként kitűnik egy másik, már évek óta megfigyelhető jelenség, nevezetesen, hogy a klímaváltozás következtében már a viharszezonon kívül eső időszakban sem példa nélküliek a különösen erős viharok. A felsorolt 10 eseményből csupán 6-ra került sor a viharszezonban, míg a többi 4-re az év azt megelőző, vagy azt követő időszakában került sor.

Viharszezon a biztosítók szempontjából

Ahol a katasztrófavédelem munkája véget ér, ott kezdődik a biztosítóké – a legsúlyosabb, sürgős helyzetek elhárítását követően kezdetét veszi a károk beazonosítása, felmérése, majd sor kerül a kárkifizetésekre is. Éppen ezért a viharszezon a biztosítók számára is az év kritikus időszakának számít, hiszen – mint írtuk – a biztosítókkal szerződésben lévő ügyfelek évente akár 100 ezernél is több káresemény által érintettek. A társaságok tehát a bőrükön érzik ezeknek a természeti csapásoknak a következményeit, amik egyébként súlyosbodó tendenciát mutatnak:

Az utóbbi évek szokatlanul heves viharai jelentős változást hoztak abban a tekintetben, hogy egyre gyakoribbak és nagyobb méretűek. Nem ritka, hogy egymást követően rövid időn belül következnek be

– mondta el kérdésünkre a Groupama Biztosító.

A károk típusait nézve az utóbbi években kétségtelenül a vihar okozta a legtöbb kárt az ingatlantulajdonosoknak. A viharos időjárás okozta károk közel felében kisebb-nagyobb mértékben megrongálódtak a biztosított épületek. A beázás-típusú károk aránya a viharkárok mintegy negyedét-ötödét teszik ki. A jégverés ill. a villámcsapás másodlagos hatása, más néven indukciós villámkárok (amely károk a villám becsapódásának környezetében, túlfeszültség következtében alakulnak ki, pl tönkrement elektronikai készülékek) volumene évről évre változik, arányuk 10-25 százalék közötti a viharos időjárás okozta károkon belül. Mivel egyre több és többféle elektronikai készüléket használunk, a másodlagos villámkárok is egyre gyakoribbak lehetnek

– ezt már az Allianz Biztosító árulta kérdésünkre.

A biztosítók szakértői azt is elárulták, hogy a viharok mellett a jégverések és a felhőszakadások okozzák a legtöbb kárkifizetést:

Ha a gépjárműveket nézzük, akkor a casco-károk esetében a természeti károkon belül a jégverés aránya a legnagyobb, eléri a károk 80-90 százalékát. A lakossági vagyon kárrendezésünkben a viharkárok okozzák a legtöbb kifizetést. A darabszámukhoz képest magasabb arányt képviselnek a kifizetés összegében a felhőszakadás ill. jégverés károk

– mondta el az Allianz Biztosító.

Ezzel kapcsolatban a Groupama szakértői arra is felhívták a figyelmet, hogy az időjárási jelenség fajtája mellett annak hevessége is fontos tényező:

Jellemzően a viharkárokra történnek a legmagasabb összegű kárkifizetések, de jelentős összegeket térítünk jégverés károkra is. A kárösszeg nem az időjárási tevékenység fajtájától (szél, eső, jégeső, villám) függ, hanem annak nagyságától, mértékétől. Pl. a 120 km/h-s szél képes levinni épületek teljes tetejét. A dió, vagy azt meghaladó nagyságú jégeső képes tönkre tenni az épületek tetőfedését.

A legmagasabb összegű kárkifizetésekre vonatkozó kérdésünkre a Groupamától az alábbi választ kaptuk:

Egyes káreseményekben 100 millió forintot meghaladó szolgáltatást is nyújtottunk, éppen a fent említett szél által "elfújt" társasházi tetőre. Összességében egy időjárási tevékenységgel (intervallummal) összefüggően nyújtott szolgáltatások összege nem egy esetben haladta meg az egymilliárd forintot.

Az Allianz Biztosító külön kiemelte a villámcsapásokat, melyek közvetlen becsapódás esetén a legmagasabb átlagkárt képesek okozni:

Legmagasabb átlagkárral mind a gépjármű mind pedig az otthonbiztosításoknál a villámcsapások (közvetlenül becsapadódó villám) jelentenek, azonban ezekből a károkból szerencsére kevesebb van. A gyakoribb károk közül a legmagasabb átlagkárt a jégverés károk esetén tapasztaltunk mind a gépjármű, mind a lakossági vagyon esetében. A legmagasabb összegű kárkifizetéseink természeti károkra meghaladják az egyenként több tízmillió forintos nagyságrendet. Az öt legnagyobb összegű kifizetésünk között 3 esetben villámcsapás okozta kárra fizetett biztosítónk, 1-1 esetben jégverés és felhőszakadás okozott kimagaslóan nagy kárt.

Ezek a házak vannak a legnagyobb veszélyben

Arról is megkérdeztük a biztosítókat, hogy a viharok milyen jellegű házak, épületek számára jelentik a legnagyobb veszélyt.

Általánosságban elmondható, hogy a régi, 40 évnél korábbi építésű házak jobban kitettek a nagy viharok pusztításának. Családi házak esetén a szigetelés nélküli pala- vagy cserépfedésben jelentősebbek és gyakoribbak a vihar és a jégverés okozta károk. Lapostetős többszintes lakóépületek (legyenek panel vagy tégla falazatúak) esetén az elöregedett tetőszigetelés, vízelvezetés fokozza a károk mértékét

– árulta el az Allianz. Ezzel a Groupama szakértői is egyetértettek, ugyanis ők is az elhanyagolt, illetve a nem megfelelően kivitelezett épületeket nevezték meg, mint a leginkább veszélyeztetettek.

A viharkárok megelőzésével kapcsolatban az alábbi tanácsokat adta az Allianz Biztosító:

A viharkárok megelőzésében elengedhetetlen az épületek rendszeres karbantartása, ugyanis nagyobb eséllyel sérülhetnek az épület azon elemei, amelyek eleve rosszabb állapotban vannak. Ezért otthonunk védelme érdekében érdemes szakember segítségét kérni a ház nagyobb értékű elemeinek – például a tető vagy a nyílászárók – rendszeres vizsgálatához. Egy nagyobb vihart követően is érdemes ellenőriztetni a tető állapotát, mert könnyen lehet, hogy az akkor csak kissé sérült tetőszerkezetet egy következő viharnál súlyosabb kár éri. Természetesen tudatos felkészülés mellett is számolnunk kell a viharkárokkal, ám jelentősen kisebb a kockázat és enyhébbek az anyagi következmények, ha megfelelően karbantartjuk az ingatlanunkat. Sajnos 100 százalékos védelem egy káreset ellen sem létezik, így a viharkárokat vagy villámkárokat sem tudjuk teljes mértékben megelőzni. Emiatt is fontos, hogy rendelkezzünk érvényes lakásbiztosítással, amelyet időről időre vizsgáljunk felül, hiszen a modernebb lakásbiztosítási termékek egyre szélesebb körű fedezetet nyújtanak, például másodlagos villámkárokra vagy akár a kerti növényeinkre.

Hasonló gondolatokat fogalmazott meg a Groupama Biztosító is:

A leggyakoribb viharkárokat az építési szabályok betartásával, gondos gazdaként állapotmegóvással, karbantartással (pl.: kémények felújítása, tetők hiányosságainak pótlása), villám tevekénység esetén – ha lehetséges – áramtalanítással, illetve az udvaron tárolt eszközök rögzítésével (pl. trambulin, kihajtható árnyékoló) előzhetjük meg.

További óvintézkedések

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságát is megkérdeztük azzal kapcsolatban, ők milyen óvintézkedéseket javasolnak a viharkárok elkerülése érdekében.

Vihar előtt:

Érdemes figyelemmel kísérni a meteorológiai előrejelzéseket. Ha erős szél várható, vigyük be a kerti bútorokat, szerszámokat, kisebb cserepes növényeket fedett helyre. Ha felhőszakadás várható, áramtalanítsuk a pincét és vigyük a pincéből magasabbra azokat a tárgyakat, amelyekben a víz kárt tehet. A pincében ne tároljunk fontos papírokat, elektromos eszközöket, vegyszereket, hígítókat, oldószereket, festékeket, mert a pince víz alá kerülhet. A kocsival, ha tehetjük, parkoljunk épületektől, fáktól távolabb. Ha elmegyünk otthonról, csukjuk be az ablakokat. Készítsünk ki egy gyertyát, arra az esetre, ha este áramszünet lenne

– javasolja a katasztrófavédelem.

Vihar közben:

Ha megjött a vihar, jöjjünk ki mindenféle tóból, folyóból, medencéből és egy közeli épületben keressünk menedéket. Ne tartózkodjunk a pincében, mert felhőszakadásnál víz alá kerülhet. Ha víz alá kerül a pince, csak akkor kezdjük kiszivattyúzni, ha már megszűnt a víz befolyása. Ha hamarabb távolítjuk el a vizet, csak alámossuk az épületet. Érdemes számolni a villámlás és a dörgés között eltelt időt. Ha ez 15 másodpercnél kevesebb, a vihar nagyon közel van, húzzuk ki az elektromos eszközöket a konnektorból. Kerüljük a vizesblokkokat, ne fürödjünk, zuhanyozzunk, mossunk kezet. Ne fogjuk meg a csöveket, radiátorokat, fémszerkezeteket.

Vihar a szabadban:

Ha a szabadban ér minket a vihar, ne álljunk fa alá, ha erdőben ér bennünket, álljunk a fák törzsétől messzebb. Ha kerékpáron kap el bennünket a vihar, fektessük le és menjünk tőle néhány méterre. Ha semmilyen menedék nincs a villámlás elől, guggoljunk le és érintsük össze a két sarkunkat. Ne használjunk esernyőt, mert abba belecsaphat a villám. Autóban, tömegközlekedési eszközön védve vagyunk a villámoktól, de fontos, hogy ne fogjuk meg ezek fém alkatrészeket. Az erős szél fákat dönthet ki, ágakat törhet le, amelyek gyakran elektromos vezetékeket szakítanak el. Ha elszakadt elektromos vezetéket látunk, ne közelítsük meg, hívjuk a 112-es segélyhívó számot. Ha egy fesztiválon ér minket a vihar, kövessük a biztonsági személyzet utasításait.

Vihar okozta villámárvíz:

A különösen heves és gyors lefolyású esőzések hatására akár villámárvíz is kialakulhat, amely esetőségre külön felhívta a figyelmet a katasztrófavédelem, amely az alábbiakat javasolja erre az esetre:

Ha villámárvíz keletkezik, kerüljük el, akár gyalog, akár járművel vagyunk úton. A villámárvizek könnyen elmozdíthatják a csatornafedeleket is. Mivel nem lehet látni, mi van a felgyülemlett víz alatt, néhány centiméteres vízbe se menjünk bele. Ha az autó légszűrője vizet kap, a kocsi tönkre fog menni. Már bokáig érő vízfolyás is ledöntheti a lábáról az embert. Villámárvíz idején ne mentsük a kerti bútorainkat, kocsinkat, egyéb tárgyainkat. Minden érték pótolható, az életünk nem. Menjünk egy épületbe, annak is az emeletére. Villámárvíz esetén a sok eső szennyvizet is hozhat magával, ezért utána fertőtlenítsük az épületet. Kerüljük a katasztrófaturizmust. Sem a károsultaknak, sem a készenléti szerveknek nincs szükségük bámészkodókra.

Vihar után:

Végezetül a vihar elvonultával érdemes felmérni, keletkezett-e kár otthonunkban, lakókörnyezetünkben:

Vihar után járjuk körbe az otthonunkat és mérjük fel, hogy keletkeztek-e károk. Ha sérült közművekkel találkozunk, értesítsük a szolgáltatót. Ha gázvezeték sérült és szivárog a gáz, vagy elszakadt elektromos vezetékkel találkozunk, hívjuk a 112-es segélyhívó számot. Az épületben keletkezett károkat érdemes minél hamarabb helyreállítani, nehogy a következő vihar még komolyabb károkat okozzon. A ház előtti vízelvezető-árkokból a vihar vagy villámárvíz után szedjük ki az összegyűlt vizet, iszapot, szemetet, hogy a következő felhőszakadásnál is el tudja látni a feladatát. Ha nem áll benne a víz, szúnyogok sem fognak benne fejlődni

– zárta válaszát a Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.

Összegzés

Bár az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy szinte az év bármely szakában kialakulhatnak heves, jelentős károkat okozó viharok, az elmúlt évtized 10 legsúlyosabb viharának többsége mégis a május 1. és augusztus 31. közötti viharszezonban csapott le Magyarországra. A viharszezonban évről évre több tízezer káreseményt regisztrálnak, melyek összességében évi több milliárd forintos kárkifizetéseket vonnak maguk után.

forrás: penzcentrum.hu

CLB TIPP: A CLB lakásbiztosítás kalkulátorában néhány kattintással összehasonlíthatja a biztosítási ajánlatokat:
Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Sokan arra ébrednek majd, hogy két biztosításuk lett
2024 április 02.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Sokan arra ébrednek majd, hogy két biztosításuk lett

A lakásbiztosítás kampány végén sokan ébredhetnek arra, hogy saját figyelmetlenségük miatt két élő biztosításuk van, amit majd fizetni kell. Mindkettőt. Hogyan lehet ez? Milyen tipikus hibákat tapasztaltak a biztosítók az átkötések során? Miért és mikor maradhat magára a problémával az ügyfél? A CLB biztosítási alkusz összefoglalta a kampányban tapasztalt szerződéskötési hibákat.

Finisbe ért a március elején kezdődött lakásbiztosítási kampány, ami abból is érződik, hogy már naponta 2-3-szor többen kötnek új szerződést, mint akár egy héttel ezelőtt. Azt, hogy milyen sok nagyon régi lakásbiztosítás van a piacon, jó ideje tudják a biztosítók és az alkuszok is, ám most fehéren-feketén kiderül, igazuk volt, amikor kongatták a harangot: néhány évente aktualizálni kellene a szerződéseket, különben nagy csalódás lehet egy kártérítési összeg. A márciusi rendkívüli lakásbiztosítási kampány az elvárásoknak megfelelően jelentősen felkavarta az állóvizet, például a CLB alkusz cég online felületén naponta ezrek kalkulálnak, százak kötnek új szerződést – mondta Németh Péter, a cég kommunikációs igazgatója.

Az alkusz munkatársainak a biztosítók visszajelzése alapján is feltűnt, hogy több ügyfél rosszul adja meg a régi szerződése adatait, ezért elképzelhető, hogy a kampány végén országszerte akár ezreknek is dupla biztosítása lehet. Az alkuszok online felületén lebonyolított átszerződés egyik előnye, hogy a régiek felbontását a cég szakemberei pár perc alatt elvégzik az ügyfél helyett. Azonban, ha az adatok pontatlanok, akkor az ügyintézők nem tudják azonosítani és felbontani az „előzményszerződést” – bár igyekeznek felvenni a kapcsolatot az érintett ügyfelekkel – miközben az új biztosítás is élesedik – magyarázza Németh. A legtöbben csak az előző szerződés számát tudják rosszul, ezen még lehet segíteni, amennyiben a többi adat rendben van. Azonban vannak, akik tévesen adják meg az előző szerződő nevét, vagy adatait, de olyanok is akadnak, akik még a biztosított ingatlan címét is pontatlanul írják le. Ez is bizonyítja, hogy valóban nagyon sok az elhanyagolt lakásbiztosítás – szögezte le a CLB kommunikációs igazgatója.

A hibásan megadott „előzményszerződés” száma bármilyen kis mennyiségben is aggasztó, nem véletlen, hogy az alkuszok sokat dolgoznak a kijavításán, ám nem lehet minden ügyfelet utólag elérni és javítani a hibákat, így félő, hogy az ő régi szerződésük a kampány utolsó, húsvéti napjaiban már bent ragadhat. Azok pedig, akik önállóan, maguk intézik az új szerződést és a régi felmondását is, az adminisztratív problémával és a két érintett biztosítóval való esetleg nehézkes, bonyolult egyeztetésben is magukra maradnak. Az egyébként önmagában nem szabálytalan, ha két szerződés marad, hiszen így némely biztosítási eseményre akár két helyről is lehet kártérítést kapni – utal a sokak számára várható helyzetre Németh. Fontos azonban, hogy a díjat is fizetni kell mindkét helyre, mert az elmaradást behajtják a biztosítók – figyelmeztet a CLB szakértője.

A CLB szakértője szerint a kampány üteme az elvárások szerint alakult: a hónap második felében kezdett felgyorsulni, az elmúlt napokban pedig még intenzívebb lett: a kezdethez képest naponta 2-3-szor többen – csak a CLB online felületén naponta mintegy ötszázan – kötnek szerződést és több ezren kalkuláltatnak, keresgélnek új díjat.

forrás: piacesprofit.hu

CLB TIPP: A CLB lakásbiztosítás kalkulátorában néhány kattintással összehasonlíthatja a biztosítási ajánlatokat:
Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Új MNB index a lakásbiztosítási díjak alakulásáról
2024 március 25.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Új MNB index a lakásbiztosítási díjak alakulásáról

Az MNB új Lakásbiztosítás-indexe a fogyasztók és a közvélemény minél pontosabb és átláthatóbb tájékoztatását szolgálja az otthonbiztosítások díjainak alakulásáról. Tavaly év folyamán 18 százalékkal, 56 ezer forintra nőtt egy átlagos lakásbiztosítás éves díja, míg a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításokért (MFO) közel 10 százalékkal kevesebbet, 51 ezer forintot kell fizetni. Az MFO termékek átlagosan közel 20 százalékkal magasabb szolgáltatást is nyújtanak, így ügyfélértékük még magasabb.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ezentúl - a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) indexének mintájára - negyedévente a lakásbiztosítási díjak alakulását bemutató indexet is közzétesz. Az MNB honlapjának külön e célra létrehozott színes, könnyen átlátható felületén mutatja be a friss adatokat. A negyedévente publikálandó Lakásbiztosítás-index 2022 IV. negyedévi bázishoz viszonyítva jelzi a lakásbiztosítási díjszint változását, illetve információt ad a negyedéves elmozdulásról is.

Az index a teljes piac adatai alapján kalkulál, figyelembe veszi a biztosítót váltók, maradók és az újonnan lakásbiztosítást kötők szerződéseit és külön jelzi a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításokra (MFO) vonatkozó díjváltozásokat is.

Az infláció miatt az építőanyagok ára és az építés-szerelési költségek is jelentősen nőttek az elmúlt években, emellett tavaly rekordmértékű viharkárokról számoltak be a biztosítók. A fővárosi és nem budapesti szerződések átlagdíja tavaly év végén 56 ezer forint volt, amely 2022 IV. negyedévhez képest 17, illetve 18 százalékos éves emelkedést jelez. Eközben – többek között a 2023. évi jelentős viharkárok hatására – a kárráfordítás harmadával, 35 százalékkal emelkedett, vagyis a díjemelkedés ütemét meghaladta a kárkifizetések növekedése.

A 3 millió darab, állandóan lakott ingatlanra kötött lakásbiztosítás 82 százaléka, azaz 2,5 millió nyújt teljeskörű (ingatlan és ingóság) fedezetet. A teljeskörű megkötött MFO szerződések átlagdíja 9,5 százalékkal volt kedvezőbb a lakott, teljeskörűen biztosított ingatlanok átlagdíjánál, míg kárráfordítása 19 százalékkal volt magasabb. Utóbbi tehát az ügyfelek számára magasabb – ráadásul az elmúlt egy évben bővülő – szolgáltatást jelent. Az ár- és szolgáltatási előnyt együttesen figyelembe véve az MFO termékek 31,4 százalékkal magasabb ügyfélértéket képviselnek. Azonos biztosítási összeg (50 millió forint) mellett a megkötött MFO szerződések díja átlagosan több, mint 16 ezer forinttal kedvezőbb volt.

A társasházbiztosítások közel 1,2 millió otthonra nyújtottak fedezetet tavaly év végén, s ezek átlagos éves díja albetétenként 28 ezer forintot tett ki. A csak ingóságra kötött lakásbiztosítások száma 386 ezer volt, amelyek átlagos éves díja 23 ezer forintra rúgott. Nem lakott ingatlanokra is van lehetőség lakásbiztosítást kötni, ezek jellemzően vidéken helyezkednek el, e szerződések száma bő 200 ezer volt 2023 végén.

E számok az átlagos díjváltozást mutatják, az egyes szerződések eltérően is módosulhattak. Ha egy ügyfél sokallja díját és/vagy nem elégedett a szolgáltatással, szerződéses évfordulóján és 2024--től a márciusi lakásbiztosítási kampány alkalmával van lehetősége kedvezőbb biztosítás kiválasztására, átszerződésre. Jó választás lehet az MNB védjegyével ellátott MFO, amely elektronikus, gyors ügyintézést, önrész és felesleges kiegészítők nélküli ajánlatot is jelent. A lakásbiztosítási piacon az ügyfelek eligazodását az MNB honlapjának Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítási (MFO) és Pénzügyi Navigátor fogyasztóvédelmi oldalaival is támogatja.

forrás: mnb.hu

CLB TIPP: A CLB lakásbiztosítás kalkulátorában néhány kattintással összehasonlíthatja a biztosítási ajánlatokat:
Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Pálinkafőző felrobbanása miatt is lehet kártérítéssel élni
2024 március 11.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Pálinkafőző felrobbanása miatt is lehet kártérítéssel élni

A hűség és az árengedmények kombinációja a sláger az új lakásbiztosítási kampányban. A hűségidő vállalást egyes biztosítók akár 20 százalék kedvezménnyel is jutalmazzák – közölte a kampány első 8 napjának tapasztalatai alapján a CLB. A független biztosítási alkusz szerint, az eddig szinte kizárólag biztosítási ügynökökön keresztül megkötött és ápolt lakásbiztosítási állomány fokozatosan átkerül az online felületekre. Határozottan érződik az is, hogy tovább növekszik a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) aránya. A biztosítók különféle új kiegészítő kedvezményekkel is igyekeznek ügyfeleket szerezni, van, amelyik pálinkafőző robbanásra is hajlandó kártérítést fizetni.

A hűség és árengedmények kombinációja a vezető irányvonal a biztosítók ajánlatai között az új lakásbiztosítás kampányban. A kampány első 8 napján a hűségidő vállalásért kapható kedvezmény látszik igen hatékony akciónak. Ez pontosan azt jelenti, hogy az, aki 3 év hűséget vállal az általa választott biztosítónál, akkor erre az időtartamra komoly, akár 20 százalék díjkedvezményt kaphat.

Ezzel a társaságok igyekeznek nemcsak megszerezni, de a jövőben maguknál is tartani az ügyfeleket. – magyarázta Németh Péter a CLB Független Biztosítási Alkusz kommunikációs igazgatója.

A kampány kezdete óta eltelt bő egy hét alatt a CLB weboldalán már több ezer lakásbiztosítást kötöttek és csaknem ötvenezer kalkulációt végeztek eddig az ügyfelek. Az adatokból az látszik – mondta Németh –, hogy bár erős az érdeklődés az új díjak iránt, eddig a kalkulációt végzők 10 százaléka talált kedvezőbb ajánlatot, vagy egyéb okból döntött úgy, hogy biztosítót vált. Korai lenne azonban most levonni a végső következtetést, de az már most, az első időszakban is határozottan látszik, hogy nagy az érdeklődés. A weboldalon tömegesen elmentett kalkulációt márciusig még sokan fogják véglegesíteni - véli a CLB szakértője.

Az időtartam, vagy hűség kedvezmények mellett hangsúlyosak a kiegészítő biztosítások is, amelyek között tallózva találni több megmosolyogtató ajánlatot is. Ilyen például a pálinkafőző robbanásra, a dioptriás szemüveg eltörésére, kisállat orvosi ellátására, vagy például kórházi lopásra, illetve kifejezetten combnyaktörésre szóló kártérítés.

A kiegészítők között kutakodva lehet találni még hat hónapos díjátvállalást munkanélküliség esetére, vagy a hűtő leolvadás miatt tönkrement a fagyasztott élelmiszerek kártérítésére is – sorolta az érdekesebb újdonságokat a szakértő. Németh hozzátette, ezekből a kicsit furcsa kiegészítőkből is látszik, hogy a biztosítók igyekeznek az ügyfelek kedvében járni, ezért is érdemes a részleteket is alaposan tanulmányozni.

Ráadásul az internetes felületen – például az alkuszi weboldalon – ezt 20-25 perc alatt meg lehet tenni. A lakásbiztosítás kiválasztásakor a minőség továbbra is legyen fontos szempont, nem érdemes feltétlenül az olcsóság alapján választani – tanácsolta Németh. Szerinte egyébként az, aki nem akar nagyon elmerülni a részletekben, nyugodtan választhatja az ajánlatok közül az MNB Minősített Fogyasztóbarát Terméke védjeggyel jelzett biztosítást. Ezek ugyanis egy alap- és középkategóriás biztosítás esetén is megfelelő védelmet és mozgásteret nyújtanak mindenkinek.

forrás: piacesprofit.hu

CLB TIPP: A CLB lakásbiztosítás kalkulátorában néhány kattintással összehasonlíthatja a biztosítási ajánlatokat:
Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Még el sem kezdődött, máris pörög a lakásbiztosítási kampány
2024 február 29.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Még el sem kezdődött, máris pörög a lakásbiztosítási kampány

Még el sem kezdődött, máris működik a kormány márciusra meghirdetett, jó előre beharangozott lakásbiztosítási kampánya: az elképzelés működik, ugyanis jelentősen megmozdult a piac. A CLB független biztosítási alkusz online oldalán végzett kalkulációk alapján most úgy látszik, már meg is lehet a nagy nyertes, és azok a cégek is, amelyek a kampány végéig a legtöbb ügyfelet veszíthetik majd. Az alkusz oldalán az ügyfelek átlagosan 35 700 forintos éves díjjal kalkulált szerződést kötöttek. Az MNB Fogyasztóbarát Otthonbiztosításának aránya máris 22 százalék és folyamatosan növekszik.

Mint ismert, egy új kormányrendelet értelmében március 1. és 31-e között bárki felmondhatja, lecserélheti a lakásbiztosítását, függetlenül attól, hogy mikor van az évfordulója. A CLB biztosítási alkusz online felületén jó pár hete elérhetőek a márciusi kampány akciós ajánlatai, ezért már most, az első ezer megkötött új lakásbiztosítás és a csaknem tízezer kalkulációs történetet elemezve az látszik, hogy a KÖBE lehet a nagy nyertes, ugyanis az alkusz oldalán kötött szerződések 26 százalékát viszi – ismertette a kampány beélesítése előtti helyzetet Németh Péter, kommunikációs igazgató. A CLB az oldalon látható ügyfélmozgás alapján úgy látja, hogy jelenleg a második helyen a Groupama áll 19, harmadik az Uniqa 11 százalékkal és pillanatnyilag a KH biztosító a negyedik. A kötések mellett azt is meg lehet figyelni, hogy mely társaságoktól „köt el” a legtöbb ember. Most úgy tűnik, hogy a három régi nagy biztosító, az Allianz, a Generali és az Alfa - az Aegon jogutódja - veszíti el a legtöbb ügyfelet.

Németh Péter elmondta, hogy már az átlag díjak alakulása is látszik, ez jelenleg évente 35 724 forint, míg otthonukat négyzetméterenként átlagosan 473 ezer forintra biztosítják. Érdekes biztató jelenség, hogy a CLB oldalán az ügyfelek 25 százaléka maga adja meg az ingatlan becsült négyzetméterenkénti értékét, a többség a CLB vagy a biztosítók által javasolt minimum árat választja. Fontos, hogy egyre több legyen a tudatosan biztosító ügyfél és egyre kevesebb az alulbiztosított ingatlan, hiszen egy nagyobb kár esetén csak egy jó biztosítás fedezheti a veszteség anyagi pótlását – szögezte le Németh.

A szakértő szerint ez az új kampány nagyon meg fogja mozgatni és meg is osztja majd a biztosító társaságokat, ugyanis talán most először látszik egyértelműen, hogy az érdekeik nagyon eltérőek. Vannak olyan régebbi nagy cégek, amelyek a magyarországi lakásbiztosítási állomány csaknem 70 százalékát birtokolják. Ez elsősorban azért alakult így, mert korábban felvásárolták vagy megörökölték az egykor nagy állományokkal rendelkező régi magyar biztosítókat, mint például az Állami Biztosítót, a Providenciát vagy a Hungária Biztosítót – magyarázta a szakértő.

Németh Péter emlékeztet a Magyarországon jellemző passzív biztosítási kultúrára: az ügyfelek többsége miután egyszer megköti a szerződést, többet nem, vagy csak nagyon ritkán törődik annak árával, tartalmával, a korábban biztosított érték aktuálisra való frissítésével sem. Ez a magatartás volt az egyik ok, ami az MNB Fogyasztóbarát Otthonbiztosításának (MFO) létrehozásához vezetett. Ez a biztosítási forma szigorú szakmai sztenderdeknek felel meg, elősegíti, hogy a biztosítási fedezetek hosszabb távon magas szintű védelmet nyújtsanak, és az ügyfelek könnyebben össze tudják hasonlítani a biztosítók ajánlatait.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a régi biztosítások mindegyike rossz vagy túlzottan elavult lenne, hiszen komoly szakértelemmel rendelkező társaságok felügyelik, és gondozzák is azokat – szögezte le Németh. A CLB szakértője szerint egyébként van már a piacon jó néhány újabb, működő és szintén megfelelő biztosító társaság, amely nagyon szeretné magához átcsábítani ezeknek a passzív ügyfeleknek a jó részét. A verseny mindig jót tesz egy piacnak, főleg, ha nemcsak árban, de tartalomban is rivalizálnak a biztosítók. A mostani kampány ilyen lesz – mondta –, és mivel a társaságok fele maradásra, a másik fele pedig váltásra fogja biztatni az ügyfeleket, érdekes, izgalmas március elé néz a szakma.

forrás: piacesprofit.hu

CLB TIPP: A CLB lakásbiztosítás kalkulátorában néhány kattintással összehasonlíthatja a biztosítási ajánlatokat:
Lakásbiztosítás kalkulátor >>

A biztosítók már elkezdték értesíteni ügyfeleiket a márciusi kampányról + videó
2024 február 19.
Kategória:
Lakásbiztosítás

A biztosítók már elkezdték értesíteni ügyfeleiket a márciusi kampányról + videó

Az év legnagyobb biztosítási kampánya közeledik. A biztosítók már elkezdték értesíteni a lakásbiztosítással rendelkező ügyfeleiket a márciusi kampányról. A rendkívüli felmondási lehetőségnek köszönhetően akár több százezer ügyfél is a váltás mellett dönthet.

Magyarországon a lakóingatlanoknak több mint a 90 százaléka biztosított, ez 3.3 millió háztartást jelent. Ezeknek a 70-75% már 3 évnél régebbi, sok esetben elavult biztosítással rendelkezik.

Lakásbiztosításokat lehet váltani szabadon függetlenül most március hónapban. Ez egy vadonatúj rendelkezés. Eddig is lehetett ingatlanbiztosításokat cserélni, mindenkinek akkor volt az évfordulója, amikor éppen előző évben kötötte a biztosítást, tehát az a hónap volt az évforduló. Most ez az új rendelet lehetőséget ad arra, hogy függetlenül attól, hogy mikor van ez a bizonyos évforduló, dátum vagy forduló időszak, leváltsuk és akár egy másikra lecseréljük a lakásbiztosításunkat – mondta Németh Péter, a Clb Biztosítási Alkusz értékesítési és kommunikációs igazgatója.

Korábbi években a lakás- és ingatlanbiztosításokat csak egy adott hónapban lehetett ingyenesen felmondani, egyéb esetekben díjnemfizetéskor érvényben volt egy respiró időszak, így utólag a biztosító behajthatta az ügyfeleken a türelmi idő alatt be nem fizetett biztosítások összegét. Ez a márciusi biztosítási kampány most ezt küszöböli ki, és egy plusz ingyenes felmondási időszakot biztosít mindenkinek.

A kampány március 1-jén kezdődik és a húsvét miatt egészen április 2-ig tart. A felmondást közölhetjük személyesen a biztosító ügyfélszolgálatán és ügynökségi pontjain, az online ügyfélfiókunkon keresztül, e-mailben vagy akár postai úton is.

forrás: hirtv.hu

CLB TIPP: A CLB lakásbiztosítás kalkulátorában összehasonlíthatja a biztosítási ajánlatokat:
Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Nagyon fontos levelet kap a héten rengeteg lakástulaj: százezreket bukik, aki most rosszul dönt
2024 február 13.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Nagyon fontos levelet kap a héten rengeteg lakástulaj: százezreket bukik, aki most rosszul dönt

Még ezen a héten, február 15-éig minden magyar, aki rendelkezik lakásbiztosítással, értesítést fog kapni a biztosítótársaságától, hogy nézze át szerződését, mert lehetséges, hogy az elalvult, vagy más okból lehet érdemes újrakötni - sokszor jobb feltételekkel. Lambert Gáborral, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetőjével néztük át, hogy kinek és mikor lehet érdemes ezen elgondolkodni - valamint elhűltünk azon a számon, hogy hány ingatlantulajnak nincsen semmilyen lakásbiztosítása.

Alapjaiban rengeti meg a kormány a lakásbiztosítások piacát azzal, hogy idén márciusban először elindítja az egyhónapos felmondási lehetőséget. Ez azt jelenti, hogy összesen mintegy 3,3 millió szerződő lesz jogosult a lakásbiztosítása lecserélésére a következő hónapban - erről nemrégiben lapunk is beszámolt.

A magyar háztartások háromnegyedének van lakásbiztosítása, ez egy jó aránynak számít Európában. Annál több viszont a probléma maguknak a biztosításoknak a tartalmával: sokszor elavultak, az ingatlanok alulbiztosítottak, a befizetett díjak harmadából lesz csak kárkifizetés, és túl magas a biztosítók piaci koncentrációja is. Ezen akar változtatni a Nemzetgazdasági Minisztérium az idén először meghirdetett márciusi egyhónapos felmondási lehetőséggel.

Szakértővel néztük át, hogy pontosan kiket érinthet ez a meghirdetett lehetőség, mi számít elavult biztosításnak, és konkrétan miért járunk jól azzal, ha élünk a lehetőséggel - mert mind kiderült, sok magyarnak tényleg fogalma nincs arról, hogy pontosan milyen a biztosítása, mikor kaphat kárrendezést, ha beüt a baj.

Jók a magyarok biztosításkötésben

A 2008-as világgazdasági válság óta szignifikánsan nő mind az élet-, mind pedig a nem életbiztosítások aránya a magyar lakosság körében. Mint a Magyar Biztosítók Szövetségének tavalyi adataiból kiderül, 2013 óta egyszer sem volt csökkenés az utóbbi kategóriában: abban az évben még 40 ezer forint volt az egy főre eső biztosítási díj, 2022-ben már ennek több mint a duplája, 85 ezer forint volt ugyanennek a mutatónak az értéke.

Egy nemrég ismertetett kutatási eredmény szerint hazánkban tízből hét ember úgy gondolja, hogy a biztosítások segítik az ember felkészültségét, tízből nyolcan pedig azt gondolják, hogy mindenki maga tehet a biztonsága érdekében, Ennek jegyében pedig tudatosan követik bevételeiket és kiadásaikat egyaránt.

Az Alfa Biztosító felkérésére az Ipsos által készített kutatásból az is kiderült, hogy a válaszadók előtt álló legfontosabb kihívások ma döntően anyagiak. A válaszok alapján a lakosságnak csupán egyharmada érzi magát felkészültnek a vagyoni helyzete romlására, és mindössze 6 százalékuk mondta azt, hogy akár két évre elegendő megtakarítással rendelkezik.

Fontos, hogy átnézzük

Hogy tisztábban lássunk a kérdésben, megkérdeztük Lambert Gábort, a Magyar Biztosítók Szövetségének munkatársát, pontosan miről fog szólni a biztosítási kampány. Válaszadását azzal kezdte, hogy szerinte mindenképpen érdemes néhány évente átnézni a lakásbiztosításunkat.

Az egyik legfőbb értékünk az otthonunk, ezért alapvetően mindenkinek érdemes általában 2-3 évente rendszeresen átnéznie a lakásbiztosítását, felülvizsgálni a biztosítási összegeket, - amelyek a kártérítés felső határait adják meg - és tájékozódni arról, hogy egy esetleges káreseménynél hogyan zajlik a kárrendezés - fogalmazott Lambert Gábor. Szerinte az is lényeges, hogy nem kizárólag az életünk és a vagyontrgyaink védelme, hanem a gazdaság jelenlegi teljesítménye miatt is átértékelendő szempont lehet a biztosítás átnézése.

A kiszámíthatatlan időjárási viszonyok következtében mára már nem kérdés, hogy szükség van a lakásbiztosításra, amit a többség így is gondol, hiszen Magyarországon a lakóépületek megközelítőleg 75%-a biztosítva van. Emellett az is fontos, hogy mindenki a saját körülményeinek, igényeinek megfelelő biztosítást kössön: egy társasházban lakást bérlő, sokat utazó városi fiatalnak más vagyontárgyak védelme fontos, mint egy vidéki kisvárosban, családi házban élő négyfős családnak. De, ami kiemelt figyelmet igényel egy erősebb inflációs időszakban az az, hogy megfelelő biztosítási összegekről szóljon a lakásbiztosítás - tette hozzá a MABISZ kommunikációs munkatársa.

Alulbiztosítás: százezrekbe kerülhet, csak később

Megtudtuk azt is, hogy annak, ha nincs - vagy a vagyontárgy értékével nem arányos - biztosítás, annak is van egy kifejezett neve. Lambert Gábor elárulta, hogy pontosan mennyi pénzt bukhatunk, ha alulbiztosítottak vagyunk.

Az alulbiztosítottság elkerülése az egyik legfontosabb cél: az alulbiztosítottság azt jelenti, hogy a vagyontárgy újraépítési, pótlási vagy újra beszerzési értéke meghaladja a biztosítási szerződésben rögzített biztosítási összeget – ebben az esetben a keletkezett kárnak csak egy részét fizeti ki a biztosító, és a kár helyreállításához szükséges fennmaradó összeget a károsultnak saját forrásból kell állnia. Ez például egy nagyobb tűzkárnál vagy viharkárnál jelentős összegre rúghat, ami nagyon megterhelő lehet, különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben. Ingóságok esetében ez fájdalmasabb veszteséget is eredményezhet, ha pl. egy birtokunkba került műértéket nem vonunk biztosítási fedezet alá - mondta a szakértő kérdésünkre. Elárulta azt is, hogy ha még fejlesztettünk is a házon, akkor is érdemes lehet újragondolni a biztosításunkat.

Ha értékes vagyontárgyat vásároltunk vagy épp bővítést vagy felújítást hajtunk végre az otthonunkban, esetleg napelem került a tetőre, akkor javasolt módosítani a biztosítást. Ilyenkor nem csak a biztosítási összeget ajánlott felülvizsgálni, hanem érdemes megnézni, van-e olyan speciális kiegészítő szolgáltatás, amely fokozza a biztosítási védelmet - tette hozzá Lambert Gábor.

Végezetül pedig elmondta: a kiemelt médiafigyelem talán most azokat is ráveszi a biztosítás megkötésére, akik még nem rendelkeznek ilyennel - ez Magyarországon jelenleg egymillió ingatlan tulajdonosáról mondható el.

A lakásbiztosítást mindenki saját anyagi biztonsága érdekében köti, nem mindegy, hogy az mire és milyen mértékben nyújt fedezetet. Ebben az esetben nem elég csak a biztosítási díjat nézni. Emellett ugyanis nagyon fontos tényező a szerződés konkrét tartalma, az, hogy mire nyújt fedezetet a biztosító, valamint a kárrendezés folyamata – az, hogy probléma esetén milyen módon, mértékben és mennyi idő alatt történik meg a kár rendezése. Másrészt az is fontos, hogy olyan biztosításunk legyen, ami széles körű védelmet nyújt magunk és a családunk részére. Arra, hogy a fentieknek alaposan és körültekintően utánajárhassunk, időt kell szánni, és nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni az információk beszerzését. Emellett javasolt egy biztosítási tanácsadó segítségét is kérni, aki szívesen segít a szerződés átnézésében, aktualizálásában - zárta gondolatait a MABISZ kommunikációs vezetője.

forrás: penzcentrum.hu

CLB TIPP: A lakásbiztosítás kalkulátorában összehasonlíthatja a biztosítási ajánlatokat:
Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Az ország nagy része nem tudja, milyen nagy esemény jön heteken belül a lakásbiztosításoknál
2024 február 06.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Az ország nagy része nem tudja, milyen nagy esemény jön heteken belül a lakásbiztosításoknál

A lakásbiztosítási ügyfelek mindössze hatoda hallott a márciusi váltási időszakról, pedig sokaknak érdemes lenne leváltaniuk elavult biztosításukat. Különösen a régi biztosítást használó ügyfelekhez nem jutott el a kampány híre – derült ki az Impetus Research kutatásából. A témával kiemelten foglalkozik a Portfolio február 27-ei Biztosítás 2024 konferenciája, nem érdemes lemaradni a rendezvényről!

2024 márciusára rendkívüli lakásbiztosítás-váltási időszakot hirdetett a kormány azzal a céllal, hogy a piaci versenyt ösztönözze. Az Impetus Research 2023 decemberében online reprezentatív kutatást végzett a 18-69 éves, lakásbiztosítással rendelkező magánszemélyek körében, amely feltárta, hogy a kampány ismertsége egyelőre alacsony az ügyfelek körében. A tájékozatlanság megakadályozhatja a kampány által kitűzött célok elérését, miközben a váltás az ügyfelek jelentős része számára hozhatna kedvezőbb lakásbiztosítási kondíciókat vagy díjakat. A felmérés eredményei is alátámasztják azt a feltételezést, miszerint a magyarok ritkán váltanak lakásbiztosítást, emiatt a szerződések jelentős része lehet elavult, drága konstrukció.

Minden harmadik szerződést több mint 5 éve kötöttek meg az ügyfelek, sőt, ha a 3-5 éves lakásbiztosításokat is ide számítjuk, akkor minden második szerződés nevezhető réginek, míg a friss, 1-2 éves szerződések aránya csupán 35 százalékot tesz ki.

A lakásbiztosítási ügyfelek csupán kétötöde nézi meg évente legalább egyszer az aktuális piaci ajánlatokat, míg további harmaduk ennél ritkábban tájékozódik. Ezzel szemben négyből egy ügyfél sosem tekinti át az elérhető lakásbiztosításokat, így nem követi, hogy a biztosítási konstrukciója mennyire tekinthető kedvezőnek az aktuális piaci viszonyok között. Azok, akik nem érdeklődnek a friss ajánlatok iránt, leginkább arra hivatkoznak, hogy elégedettek a jelenlegi biztosításukkal vagy a biztosítójukkal, nem gondolják, hogy jobb áron kapnának biztosítást, nem akarnak foglalkozni a váltással, vagy megbíznak a személyes tanácsadójukban.

A lakásbiztosítási ügyfelek ötöde egyáltalán nem tudja, hogy mikor van a biztosításának évfordulója, 8 százalékuk pedig csak az évszakkal van tisztában, de a forduló hónapjával már nem. Tízből hét ügyfél számára ezzel szemben ismert, hogy melyik hónapban van lakásbiztosításának a fordulónapja.

A lakásbiztosítási díj nem jelent jelentős kiadást az ügyfelek többsége számára, 12 százalék pedig meg sem érzi ezt a kiadási tételt a háztartás költségvetésében. Tízből csak négy ügyfél érzi érdemi tehernek a biztosítási díj fizetését, de komoly kiadásnak már csak 6 százalék mondja. A falvakban élő lakásbiztosítási ügyfelek, valamint az alacsonyabb végzettségűek nagyobb arányban érzik azt, hogy a biztosítási díj megterheli a családi költségvetést, ami feltehetően az átlagosnál rosszabb anyagi helyzetüknek köszönhető.

A lakásbiztosítás ügyfelek csupán 16%-a hallott a márciusi váltási kampányról 2023 végén. A kezdeményezés nagyobb arányban ismert a 45 évnél fiatalabbak körében, valamint azok számára, akik komolyabb kiadási tételnek látják a lakásbiztosítási díjak fizetését. Az átlagosnál tájékozottabbak továbbá azok az ügyfelek is, akik aktívan kezelik a biztosításukat, azaz évente utánanéznek a piaci ajánlatoknak, illetve gyakran váltanak lakásbiztosítást.

A válaszok alapján a digitális összehasonlító oldalak dominálják a lakásbiztosítással kapcsolatos tájékozódást és a biztosításkötést. A biztosítók ajánlatairól legtöbben online összehasonlító oldalak segítségével tájékozódnának a márciusi időszakban: a kampány iránt nyitott ügyfelek kétharmada ezt a csatornát nevezte meg információforrásként. Minden hetedik ügyfél független biztosítási tanácsadónál (is) érdeklődne, a saját biztosítója oldalát pedig 16 százalék keresné fel. Független pénzügyi tanácsadótól már csak az érdeklődő ügyfelek tizede kérne ajánlatot, de hasonló arányban jelölték a biztosítói saját tanácsadókat is a megkérdezettek.

Kedvező ajánlat esetén legtöbben online alkuszoldalakon kötnék meg új biztosításukat, míg a második legnépszerűbb csatornának a független biztosítási tanácsadókat jelölték meg az ügyfelek.

„A márciusi kampány célja, hogy növelje a tarifálók és váltók arányát a lakásbiztosítási ügyfelek körében, és így élénkítse a versenyt a szektorban. Ennek eléréséhez viszont három fontos feltételnek kell teljesülnie. Először is a szereplők aktív kommunikációs tevékenységére van szükség, mert az ügyfelek többségéhez még nem jutott el a márciusi váltási időszak híre. Ha ilyen kommunikáció nem valósul meg, vélhetően nem lesz nagy mozgás a lakásbiztosítások piacán.” – értelmezi az eredményeket Schauermann Péter, az Impetus Research üzletfejlesztési vezetője.

„A második fontos szempont szintén a kommunikációhoz kapcsolódik. A váltást leginkább az alacsonyabb díjak megszerzésének lehetősége ösztönzi, ezért az ügyfelek érdeklődésének felkeltéséhez és aktivizálásához elengedhetetlen, hogy valódi, releváns árelőnyt feltételezzenek a kampány során. Csak ez esetben fognak utánanézni az ajánlatoknak. Ez azért is fontos, mert az ügyfelek többségének a lakásbiztosítási díj jelenleg sem jelent komoly megterhelést és sokan nem hiszik, hogy kedvezőbb díjakat érhetnének el egy váltás során. Az ügyfelek átszerződésének harmadik feltétele, hogy a tarifálás során ingerküszöböt átütő ajánlatokat kapjanak az új biztosításra: olyan ajánlatot, amit már tényleges megtakarításként értékelnek, és amiért érdemes biztosítást, vagy biztosítót váltaniuk. A kutatásban adott válaszok alapján ugyanis néhány százalékos árkülönbség esetén a piacnak csak kis része akarja lecserélni jelenlegi biztosítását. Ha a három feltétel teljesül, a piac érezhető része mozdulhat meg idén márciusban, amely komoly lehetőséget tartogat a kisebb biztosítók és az alkuszok számára.” – tette hozzá a szakember.

forrás: portfolio.hu

CLB TIPP: A CLB lakásbiztosítás kalkulátorában összehasonlíthatja a biztosítási ajánlatokat:
Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Megmozdulhat a biztosítási piac, levelet kapnak a lakástulajdonosok
2024 január 16.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Megmozdulhat a biztosítási piac, levelet kapnak a lakástulajdonosok

Növekedhet a lakásbiztosítások száma, de ennél fontosabb lehet, hogy a lakásokat a benne lévő tényleges értékekre biztosíthatják az ügyfelek, kihasználva a márciusi lakásbiztosítási kampány során várható díjversenyt.

Március 1 és 31. között az új szabályozás alapján minden lakásbiztosítással rendelkező ügyfél 30 napos határidőre felmondhatja korábbi biztosítását, így arra nem csak a biztosítási évforduló előtt nyílik erre lehetőség – mondta el a két legnagyobb hazai alkuszszövetség, az FBAMSZ és a Mabiasz közös szakmai napján Seffer Dániel, a Nemzetgazdasági Minisztérium miniszteri biztosi kabinetjének szakértője.

A biztosítóknak február 15-ig kell értesíteniük az ügyfeleiket arról, hogy a márciusi kampányban lehetőségük van felmondani és újra kötni meglévő lakásbiztosítási szerződésüket – az értesítés kötelező eleme lesz a Magyar Nemzeti Bank (MNB) formalevele.

Alacsony a kárhányad

Magyarországon 3,31 millió lakásbiztosítási szerződés volt 2023. szeptember végén, ehhez 49 545 társasházi szerződés kapcsolódik. Ezzel a lakások 72,14 százaléka biztosított, a szerződések 19,51 százalékában a biztosítás lakáshitelhez kapcsolódik. Ugyanakkor a szerződéseknek mindössze 1 százaléka, nagyjából 35 ezer szerződés Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO).

Seffer Dániel a MNB adatait idézve arról beszélt, hogy 2017 és ’22 között a lakásbiztosítási szerződések száma 5,5 százalékkal nőtt, ami meghaladja az ingatlanok számának bővülését. Ugyanakkor 2022 és 2023 között ugyanakkor a szerződések 0,5 százalékkal csökkentek.

Azt, hogy fontos lehet a piac megmozdítása azt az NGM szerint az bizonyítja, hogy a piacra újonnan bevezetett MFO esetében 50 százalék környékén van a kárhányad (a kifizetett kártérítések és szolgáltatások díjbevételhez viszonyított aránya), a „sima” biztosítások esetében ugyanakkor ez alig éri el a 30 százalékot.

Ennek magyarázata az lehet, hogy egyrészt a régi biztosításokat fizető ügyfelek nem mindent jelentenek, de ennél is komolyabban látszik az, hogy a szerződések alulbiztosítottak, vagyis a kártérítési összegek nem elég magasak. Ugyancsak az alulbiztosítottságot igazolja az, hogy a lakásbiztosítások átlagdíja az elmúlt években nagyjából az építőipari árindex mértékében növekedett – azaz a vagyonban történő gazdagodás miatt emelkedő kockázatok (és fedezetek) díja nem jelent meg a díj oldalon, azaz kicsi az esély arra, hogy ez érdemben megtörtént volna.

Az alulbiztosítottság a fő ellenfél

A miniszteri biztosi kabinet szakértője szerint a biztosítási összeg tekintetében az új lakásbiztosítások 10-50 százaléka még az MFO esetében is kisebb értékre szól, mint amennyi kockázatot valóban be kellene vállalnia a szerződőnek a háztartás ingó- és ingatlan vagyona alapján. Az ügyfelek döntő része automatikusan elfogadja a biztosító ajánlatát, ami ugyanakkor a lakás négyzetméter árához, korához, elhelyezkedéséhez és pl. falazatához kapcsolódóan kiszámolt átlagos értéket jelent. Ettől akár az ingatlan, akár a benne található ingóságok értéke számottevően eltérhet.

Az NGM azt reméli, hogy a szerződések megújítási rátája a jelenlegi 13-16 százalékról emelkedni fog, azaz ne 7 évente kerüljön átdolgozásra 1-1 szerződés. Ez rendkívül fontos lenne az alulbiztosítottság elkerülése érdekében.

Az NGM várakozása szerint a kampány révén a díj és a szolgálatás aránya, a kárhányad emelkedni fog, ami az ügyfelek számára kedvező változás lesz. Ezt segítheti, hogy a kampányra minden, a lakásbiztosítással rendelkező biztosítónak lesz a standard feltételei alapján magasabb kockázati értékeket tartalmazó MFO terméke – az MNB épp ma adta közre, hogy a Magyar Posta Biztosító is megkapta az engedélyt, hogy MFO-t kínáljon.

A minisztérium szerint a mostani változással a lakásbiztosítási piaci koncentráció csökkenhet – jelenleg ezt a terméket kínáló 14 biztosító közül a 4 legnagyobb lakásbiztosítási állománnyal rendelkező társaság a szerződések 82, a befizetett díjak 83 százalékát tudhatja magáénak.

Az alulbiztosítottság csökkenésével (a magasabb biztosítási fedezetek és így összegek vállalásával) Seffer Dániel szerint a biztosítások díjbevétele a következő hónapokban az infláció felett fog növekedni. Ezt ugyanakkor a másik oldalon a szolgáltatások (kárkifizetések) összegének növekedése és a biztosítói szolgáltatások versenye bőségesen kompenzálja majd az ügyfeleknél.

Nem lehet cél a fedezetek csökkentése

Az MFO standard feltételei nem teszik lehetővé, hogy a biztosítók olyan, gyakori károkat, mint a beázás, csőtörés vagy üvegkár kivegyék a biztosítási szerződések kockázatai közül, ennek ellenére sok múlik majd azon, hogy a díjverseny egészséges legyen és ne terjedjenek el a piacon olcsó díjon kínált, ám csak korlátozott szolgáltatást nyújtó termékek, mint például a gépjármű piacon a lényegében csak lopáskárra fizető, cserében igen kedvező díjú mini-casco megoldások. A piaci szereplők véleménye szerint a biztosítók közötti díjverseny akár teljes egészében kompenzálhatja a fedezeti szint emelések díjnövekvő hatását.

A minisztérium reményei szerint egyre több ügyfél néz majd körül a biztosítók által kínált extra fedezetek - például kisállat-biztosítás, napelem-biztosítás - vagy egyéb szolgáltatások - asszisztencia - kínálatában és így valóban érdemi fedezetekkel és szolgáltatásokkal tudják majd a releváns kockázataikat lefedni. Ebben nagy szerep hárul az alkuszokra - mondta Seffer Dániel.

Bekavar a húsvét

A jogalkotási folyamat során egyértelműsítésre került, hogy a társasházbiztosítások beletartoznak a kampányba, ám a csak ingóságokat tartalmazó biztosítások esetében a fenti lehetőség nem adott. Arról is döntés született, hogy csak tartozással nem rendelkező, azaz díjrendezett biztosítások esetében élhetnek az ügyfelek a lakásbiztosítás kampány idején történő felmondásával.

Bár az alkuszok javasolták, hogy a kampány esetében – hasonlóan a kgfb kampányhoz – egy adott naphoz, április 30-hoz legyen köthető a régi szerződések felmondása, ám a szabályozás rendes felmondást ír elő, az pedig 30 nap. Az NGM kikérte a biztosítók véleményét is, ők sem támogatták, hogy a lakásbiztosításoknál a korábbi kgfb-kampányhoz hasonlóan fix időpont kerüljön kikötésre.

Miután az idén a felmondási időpont a húsvéti hétvégére esik, ezért ugyanakkor Seffer Dániel szerint az NGM elvárja, hogy a biztosítók az ünnep után, április 2-án beérkezett felmondásokat is elfogadják.

Az alkuszok azzal szerették volna biztosítani, hogy a kampány ne a régi szerződések felmondásához adjon extra lehetőséget, hanem a jogalkotó szándékaival összhangban egy, az ügyfélnek jobb, olcsóbb biztosítás megkötését segítse elő, hogy kimonatták volna, hogy egy új biztosítás megkötése előzze meg a régi felmondást a kampány során. A miniszteri biztosi kabinet szakértője szerint ugyanakkor a lakásbiztosítás nem kötelező – mint pl. a kgfb -, így a szerződéses szabadság elvének tiszteletben tartása mellett ilyen feltételt nem lehet előírni. Ugyanakkor az NGM az első kampány tapasztalatai alapján – ha mégis tömeges felmondásra és nem a biztosítás optimalizálására használnák fel az ügyfelek a kampányt – hajlandó lesz átértékelni álláspontját.

Abban ugyanakkor az alkuszok véleményét fogadta el a tárca, hogy a díjrendezettség a felmondás utolsó napjáig rendezhető legyen, hiszen lehetnek olyan határidők, amelyek alapján a díj, akár azon időponton túl is befizethető lehet. Ugyanakkor az új szerződés megkötésének a régi díjának kifizetése továbbra is feltétele lesz – már csak azért is, mert díjnemfizetéssel megszűnő szerződések egy csomó problémát okoznának.

forrás: economx.hu

CLB TIPP: A CLB lakásbiztosítás kalkulátorában összehasonlíthatja a biztosítási ajánlatokat:
Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Lecsapott a jégkatasztrófa: hiába a biztosítás, ezeknek a magyaroknak nem jár kártérítés
2023 december 04.
Kategória:
Casco biztosítás, Lakásbiztosítás

Lecsapott a jégkatasztrófa: hiába a biztosítás, ezeknek a magyaroknak nem jár kártérítés

Tegnap reggel intenzív havazásra ébredt a főváros, majd a nap későbbi részében az ország több területére is harmadfokú riasztást adtak ki ónos eső veszélye miatt. Ez az időjárási jelenség nem csak azért veszélyes, mert csúszóssá teszi az utakat, hanem azért is, mert a jégpáncélba zárt faágak nem bírják el a jég súlyát és leszakadnak – ez pedig személyi sérüléssel és anyagi károkkal járhat. Adódik a kérdés - számíthat a biztosító segítségére az, akinek így keletkezik kár az autójában, lakásában?

Tegnap este már számos vármegye területére adott ki ónos eső miatti figyelmeztető előrejelzést az Országos Meteorológiai Szolgálat. A helyzet Pest, Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyékben volt a legrosszabb, ahol a legmagasabb, harmadfokú (piros) riasztást adták ki, de érintett volt még Jász-Nagykun-Szolnok (másodfokú riasztás), Komárom-Esztergom, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg (utóbbiakban elsőfokú riasztás) vármegye is. Összességében tehát durván az ország harmada érintett volt valamilyen szinten az ónos eső által.

A szóban forgó természeti jelenség pedig több szempontból is veszélyes, hiszen nem elég, hogy a csúszóssá váló utak miatt már eleve nagyobb eséllyel történnek karambolok, de a faágakon, vezetékeken stb. keletkező jégpáncél súlya alatt is gyakran leszakadnak, letörnek a jégtől roskadozó ágak és egyéb tárgyak, berendezések. Ezek pedig nem csak az utcán parkoló autókban, de akár az ingatlanokban is kárt tehetnek, hogy a személyi sérülésekről most ne is beszéljünk.

Számíthatunk a biztosítóra?

Az ingatlanokat érintő rádőléses káresemények után jellemzően fizetnek a biztosítók, hiszen ezek a termékek alapvetően védelmet nyújtanak a természeti jelenségekből adódó elemi károkkal szemben. Ettől függetlenül időről-időre érdemes lehet átvizsgálni a biztosítást, hogy pontosan mekkora összeghatárokig is van védve az ingatlanunk. Ahogyan arról nyáron is írtunk, ezt akkor különösen fontos megtennünk, ha csak a biztosítás megkötése után telepítettünk napelemeket az ingatlanra – ez ugyanis több millió forinttal is megemeli az ingatlan értékét, másrészt vannak olyan biztosítások, ahol külön kiegészítő biztosítást kell kötni ezekre a berendezésekre.

És az autóknál?

Az autónkra rádőlő fák esetében a csak kötelező biztosítással rendelkező tulajdonosok nem számíthatnak a biztosítójukra, ám a cascóval rendelkezők már igen. Nyári, kifejezetten a jégkárokkal és viharkárokkal foglalkozó körképünkből kiderült, hogy a hasonló elemi károk esetén nincsenek olyan körülmények, melyek mentesítenék a biztosítókat a keletkezet károk megtérítése alól. Természetesen ennek ellenére is az a legjobb, ha sikerül megelőzni a bajt, tehát a lehetőségekhez mértén igyekezzünk a lehető legóvatosabban, legkörültekintőbben vezetni, illetve parkolni.

forrás: penzcentrum.hu

CLB TIPP: A lakásbiztosítás kalkulátorában a lakásbiztosításokat, a casco biztosítás kalkulátorában pedig a biztosítók casco ajánlatait hasonlíthatja össze, és kötheti meg a kiválasztottat.

Oldalak